Det har varit en riktig boksommar.

Jag har alltid varit lite av en boknörd. Det finns inget som fångar mig som en riktigt riktigt bra bok, men den här sommaren har varit extrem även i mina mått mätt. Jag har läst som det inte funnits någon morgondag och nästan alla har varit så fruktansvärt bra. Tänkte berätta lite om de.

"Kunzelmann & Kunzelmann" av Carl-Johan Vallgren
Man följer far och son Kunzelmann. När den äldre dör upptäcker sonen att han inte alls känt sin egen far. Den var himla lekfull på något sätt tycker jag. Kanske inte den bästa boken jag läst någonsin, men en sån där mysig semesterbok.

 

"Fördjupade studier i Katastroffysik" av Marisha Pessl
En helt helt helt helt helt helt otroligt bra bok! Garanterat en av de fem bästa jag någonsin läst. Storyn kanske inte är en tio-poängare. Men sättet den är skriven på... Helt underbart!

 

"Skynda att älska" av Alex Schulman
En riktig bladvändare som jag läste ut under några timmar på en solig strand. Handlar om Alex relation till sin pappa. Också det verkligen en perfekt sommarlovsbok, som var himla fin.

"Just Kids" av Patti Smith
Jag är inte typen som läser så mycket biografier men den här var verkligen helt helt fantastisk! Man fick följa Patti och hennes vän Robert och se hur det var att var ung och konstnär i New York förr. Riktigt underbar bok. 

The Sookie Stackhouse books av Charlaine Harris
Dead until Dark
Living Dead in Dallas
Club Dead¨
Dead to the World
Dead as a Doornail
Definitely Dead
All Together Dead
From Dead to Worse
Dead and Gone
Dead in the Family

När jag var liten var jag en liten fantasynörd. Jag slukade allt som handlade om drakar, vampyrer eller trollkarlar. Jag trodde att jag växt ifrån det lite... Men tji fick jag! Det var länge sen jag blev så galen i en serie och jag streckläste verkligen de här böckerna. Vissa dagar blev det två per dag. Men så har jag ju inget liv heller. Att jag blev så galet kär i böckerna kan ju bero på att jag är ett stort fan av tv-serien True Blood (som baseras på böckerna) men det är bara så vansinnigt bra!

"Kärlekens historia" av Nicole Krauss
Finns det nån som missat den här boken? Ja, förutom jag innan den här sommaren då. Men en superfin bok om kärlek typ. Vad mer ska man säga? Läs den om ni inte har gjort det.

"Anna Karenina" av Leo Tolstoj
Okej egentligen kanske det är lite fel att räkna det här som en av mina sommarböcker, med tanke på att jag började läsa den i november... Men det var nu i sommar som jag läste ut den. Det känns nästan tomt att ha läst ut den... Men jag kan nog inte påstå att jag tyckte den var bra. Det var himla intressant att läsa om hur det var att bo i Ryssland som rika när det fortfarande var ett tsarvälde och se vilka vardagsproblem och frågor som oroade de då. Men en bra bok? Nej det tycker jag inte det var.

"Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg
Jag behövde någon bok att läsa på kvällen innan jag skulle sova och Doktor Glas kändes lagom. Efter några kvällar och en timme på stranden var den klar, och den var himla fin. En liten oas på något sätt... Vet inte hur jag ska förklara det... Men bra var den.

 

"The Sellected Works of T.S. Spivet" av Reif Larsen
Är boken jag läser nu. Har läst kanske en tredjedel och jag är helt kär. Det handlar om en pojke (T.S. Spivet) som ritar kartor över allt i livet. Den är verkligen fantastisk för överallt är det små bilder och pilar och man får vrida på boken hela tiden för att kunna läsa allt. Jag får återkomma om vad jag tycker mer när jag läst ut den!

 

 


Kommentarer
Postat av: sofia

älskade också fördjupade studier i katastroffysik, trots att jag inte riktigt förstod slutet. ska låsa om den tror jag!

2010-08-18 @ 17:22:55
URL: http://implode.blogg.se/
Postat av: Fajjah (Sofie)

Riktigt bra bokförslag! Önskar jag hade mer tid att läsa. Ska dock återkomma till de här böckerna när jag får lite tid :D

2010-08-21 @ 19:32:50
URL: http://fajjah.soclog.se
Postat av: Joanna

Welcome back!

i hope..?

2010-08-23 @ 21:37:54
URL: http://susochdus.blogg.se/

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin