Vegetarisk lasagne, okej?

Bland det äckligaste jag vet är vanlig lasagne.... Jag tycker verkligen att det är vidrigt! Men något som jag verkligen älskar är dock vegetarisk lasagne! Jag tror det är min favoritmat (på delad första plats med mjölkstuvade makaroner) faktiskt! Idag tänkte jag dela med mig av detta fantastiska recept. Fast det brukar inte vara jag som gör den i vanliga fall, så just den här lasagnen kanske inte alls är god... jaja.

Ursprungligen kommer receptet från Viktväktarnas kokbok.


Sätt ugnen på 200° eller 175° varmluft. Skär en squach, en stor morot, sex tomater, en purjolök, en vitlöksklyfta, en gul paprika och en röd paprika i småbitar och släng i en långpanna. (och ja, jag dricker latte samtidigt som jag lagar mat!)



Rör runt och ringla över 2 teskedar sesamolja. Salta och peppra.



Skjuts in i ugnen i ungefär 30 minuter (tills alla grönsaker är mjuka)



Under tiden gör du vita såsen som jag inte kan stava till. Skär en halv morot och en halv gul lök i bitar och lägg i en kastrull. Ta fyra vitlökar och krossa med en kniv, släng i kastrullen. Lägg även i 8 pepparkorn, en tesked riven muskotnöt och ett lagerblad. Häll sedan på 6 dl lättmjölk. Låt koka upp och ta sedan av spisen. Låt såsen stå i typ en kvart eller så.



När grönsakerna är mjuka tar du ut de och lägger i en bunke. Blanda med en burk tomatpastasås (ca 450 g). Mixa ihop allt med en stavmixer om du vill.



Eftersom jag tycker att italiensk salladskrydda är den godaste kryddan i världen så hade jag i lite i de mixade grönsakerna. Men det kan man göra som man vill med.



Lägg en halv dl vetemjöl i en kastrull och sila över den vita såsen (som bör ha svalnat lite). Men ta pyttelite i taget och se till så att det inte blir klumpigt.



Häll i lite smör (det står 2 tsk i receptet men man kan gott ta lite mer) och låt koka upp under omrörning och koka på svag värme typ 5 minuter. Var superförsiktig så det inte bränns vid, vilket det gjorde för mig ^^ Ha i lite peppar och salt om du tycker det behövs.




Varva sedan med grönsaksröran, riven ost, vita såsen och pastaplattor i en ugnsäker form. Överst ska det vara vit sås och mycket ost. In i ugnen i typ 30 minuter, eller tills det är varmt, pastan är mjuk och den har en fin färg.



Om man använder lika stora formar som jag blir det typ två stycken. NJUT!

(PS! Den blir nästan godare dan efter, och det är inga problem att ha den i frysen)

Kommentarer
Postat av: matilda

fint.

2010-02-13 @ 21:01:26
URL: http://frokensilver.blogspot.com
Postat av: r

så gott!

2010-02-14 @ 13:22:34
URL: http://ragnarsdottern.blogspot.com/
Postat av: ia

åh, det ser riktigt gott ut. måste testas!

2010-02-15 @ 16:42:04
URL: http://iasbok.blogg.se/
Postat av: jennifer,

åh, det låter himla gott. det får jag testa en dag snart!

2010-02-18 @ 13:58:28
URL: http://hellobenjamin.blogg.se/

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin