Come on girl!

Att det är internationella kvinnodagen idag har väl ingen missat? Jag har tillbringat den här dagen med att dissikera en råtta, plugga galet och nysa som en tok. Hur låter det?

Som de absolut flesta konstaterar så borde inte den här dagen behöva existerar, men tyvärr lever vi ännu inte i ett jämställt samhälle och då kanske det kan vara bra med en dag för att försöka få lite mer fart på debatten? Jag är så himla glad över att jag lever både i ett land och i en tid då jämställdheten ändå är hyfsat bra. När jag var på Borneo såg jag inte en enda kvinnlig bilförare, och när jag åkte till Kuala Lumpur såg jag kanske 5 stycken, och då är KL ändå en stad där det är bilar överallt. Det fick mig verkligen att förstå hur långt fram i jämställdhetsfrågan vi är Sverige.

På sistone har jag även läst mest klassisk litteratur och ibland blir jag skrämd över hur kvinnosynen verkar ha sett ut förr. Många av dessa klassiska böcker har varit skrivna av män och ibland känns det som att de såg på kvinnor som oförstående djur.

Att leva som kvinna i Sverige år 2010 är kanske inte alls hemskt om man jämför med hur det var på t.ex. 1700-talet eller hur det fortfarande är i många länder utomlands. Men det finns fortfarande saker kvar. Varför ska man nöja sig med något som bara är okej? Jag är dock lite rädd för att jämställdhetsdebatten på sista tiden har mattats av. Bara för att vi lever i ett av världens mest jämställda länder betyder inte det att vi kan bli ännu bättre.

Här är en spellista med låtar gjorda av kvinnor jag gillar. Ni har fått den förut, men nu får ni den igen!

Alla tjejer (och killar) därute ska få en annan present av mig. Det är en sida med 100 tips för att börja älska sig själv. Något som jag tror att (speciellt) vi tjejer är ganska dåliga på.
HÄR HITTAR DU DEN PRESENTEN!



Kommentarer

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin