Vad hände med "fulfingret"?

När jag var liten (eller yngre för jag är ju fortfarande ganska liten) så fanns det ett uttryck som verkligen överanvändes, både i filmer, musik och i det "verkliga livet". Det uttryck jag syftar på är "fuck you". Jag kommer ihåg när jag gick i ettan kanske (1999/2000) och ALLA sa fuck you hela tiden och pekade med "fulfingret". Till en början förstod jag verkligen inte vad alla menade när de sa så, men sen sa nån äldre elev att det betydde "knulla dig". Och jag ba: Va? Jag kunde inte alls förstå meningen med att gå runt och säga så till folk. Det dröjde faktiskt ganska lång tid innan jag förstod att det var en slags svordom.

Men nu tillbaka till frågan: Vad hände med "fulfingret"? Jag tycker inte det känns som någon använder det eller säger fuck you längre. Är det så att det helt dött ut, eller umgås jag bara inte med sådana människor längre?


Kommentarer
Postat av: En förkärlek för svart

Haha, intressant iakttagelse och när jag tänker efter så känns det inte som om folk använder det lika mycket längre. Och tur är nog det!

2010-03-04 @ 21:33:31
URL: http://karlektiillsvart.blogg.se/
Postat av: ia

jag brukar använda det mot min pojkvän när han är lite retlig. det känns bra.

2010-03-05 @ 08:44:47
URL: http://iasbok.blogg.se/
Postat av: Linda

haha, jag tycker det har blivit töntigt. Det är så mycket nittiotal äver det.

2010-03-05 @ 19:17:12
URL: http://rosettflickan.blogspot.com/
Postat av: ida

kul att du tar upp det, har också tänkt på alla dessa uttryck. till exempel i mellanstadiet gick folk runt och kallade varandra skällsord så som "bög" och så vidare. visst kan dessa ord fortfarande förekomma, men inte alls på samma sätt eller lika ofta som förut. jag tror helt enkelt att alla har mognat. vilket jag tar som en lättnad. mina kompisar har numera kommit tillbaka till "kiss&bajs-åldern", jag starkt ogillar detta.

2010-03-09 @ 18:05:30
URL: http://kulisser.blogg.se/

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin