Harry Potter and the deathly hallows

Klockan 11:40 hade jag bokat biljetter för den sjunde filmen om Harry Potter. Det innebär, att om man inte räknar alla galapremiärer och pressvisningar, så var jag först i världen med att se den filmen. Ja, ni får kalla mig nörd om ni vill... Men det var himla fint iallafall, tycker jag.

Så vad tyckte jag om filmen egentligen? Jag läste, för bara några veckor sedan, om sista boken så att jag skulle ha den i friskt minne nu till filmen. Och det som verkligen gjorde mig glatt överaskad med den här filmen var att de verkligen har varit mycket mer trogen till boken än vad de har varit under de senaste filmerna. Kanske är det för att de inte har behövt klippa bort så mycket, nu när det ska bli ännu en film. Men att de blir så trogen boken, ger också ett litet problem, iallafall för mig som precis läst boken. De har varit så trogen boken att nästan alla repliker är likadana/liknar de i boken och det gör den lite förutsägbar. Och för att en förutsägbar film ändå ska kunna beröra till 100% så måste alla repliker och allt runtomkring framföras med ytterst finess. Något som jag inte tycker att skådespelarna lyckas med. Det är väl kanske ingen nyhet att Emma, Rubert och Daniel inte är några superskådisar, men jag tycker att det märks extra tydligt i vissa scener i den här filmen. Lite synd.

Ett annat problem i filmen tycker jag är att övergångarna mellan olika händelser är ganska osmidig. Jag som har läst böckerna hur många gånger som helst har ibland lite svårt att hänga med i svängarna. Och då kan jag ju bara tänka mig hur det är för de som inte har läst böckerna. För trots att filmskaparna varit väldigt trogna böckerna, och har med alla viktiga händelser, så har de ändå tagit bort väldigt mycket av allt det som egentligen får storyn att sitta ihop. Själva allt runtomkring, som tristessen och frustrationen när de campar runt överallt, har de dragit ner ganska mycket på. Och det gör att jag inte riktigt tycker man förstår hur allt hänger ihop, vilka känslor som driver de, och så vidare. Det blir lite bara en massa lösa händelser som man knappt förstår kopplingen mellan.

Nu har jag bara låtit väldigt negativ till den här filmen, och så är det ju inte! Jag tyckte att den var riktigt bra. Liksom det var i sjätte filmen (och även delvis i den femte) så är den här filmen stundvis riktigt rolig. Alla miljöer och effekter är riktigt bra. Och de följer böckerna relativt bra. Vad mer kan man önska sig? För en harrypotterbokälskare som mig själv så skulle nog inte filmen kunnit bli mycket bättre.

Jag kom på mig själv under filmen att sitta och tänka att det var synd att de inte hann fixa 3D till den. Det skulle nog faktiskt kunnit bli riktigt häftigt. Får väl se hur det blir med andra delen.

Egentligen borde jag inte sätta något betyg på den här filmen innan jag sett andra halvan. För det känns tydligt att det inte är klart. När filmen slutar är man så inne i den att man bara VA!? är det inget mer nu?! Så jag väntar med spänning tills nästa del kommer.

Men jag tycker ändå att första delen av Harry Potter and the deathly hallows är värd en 4:a i betyg. Mest för att de ändå följde boken så bra.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0