Withnail and I.

Regissör: Bruce Robinson
År: 1987

I morse bad jag min pappa välja ut en film som jag skulle se. Han valde Withnail and I med kommentaren att det här var den roligaste filmen någonsin. Den handlar om Withnail och Marwood som är två arbetslösa ungkarlar som dricker för mycket och bor i den svinigaste lägenheten i Camden Town på slutet av 60-talet. Dessa två åker sedan ut till den engelska landsbyggden och lånar den homosexuelle Uncle Montys stuga.

Egentligen har den här filmen ingen handling överhuvudtaget. Den skildrar två unga män och deras levnadsöden och det på ett väldigt humoristiskt sätt. Fast att säga att det är den roligaste film som någonsin gjorts kan jag nog inte göra. Jag tror att om man har "rätt" sorts humor för den här filmen så är den vansinnigt underhållande men det fanns ställen som även jag tyckte var vansinnigt roliga.

Det är en otroligt rolig dialog i hela filmen, som här när de pratar om att diska:

Withnail: Right, you fucker, I'm going to do the washing up!
Marwood: No, no, you can't. It's impossible, I swear it. I've looked into it. Listen to me, listen to me! There are things in there, there's a tea-bag growing! You haven't slept in sixty hours, you're in no state to tackle it. Wait till the morning, we'll go in together.
Withnail: This IS the morning. Stand aside!
Marwood: You don't understand. I think there may be something alive.
Withnail: What do you mean? a rat?
Marwood: It's possible, it's possible.
Withnail: Then the fucker will rue the day!

Trots att jag känner att jag kanske inte direkt har den sortens humor för att uppskatta den här filmen så tycker jag att den är klart sevrärd. Skildringen av två patetiska typer är unik och vissa scener är helt genialiska!



(det känns förresten som att alla filmer får en 4 i betyg... Konstigt...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0