Har våra relationer förändras genom internet?

På grund av tids- och inspirationsbrist så tänkte jag visa er en sak som jag skrev i våras, till mitt svenska B nationella tal.

Är det kanske såhär Julias facebook-status skulle sett ut om hon levt idag?



Sedan Romeo och Julias tid har våra sätt att kommunicera förändrats mycket. En av de största anledningarna stavas enligt mig INTERNET. Det som förr skrevs i brev eller sades personligen meddelar vi idag ofta genom t.ex. facebook-statusar och bloggar.

Att sättet vi kommunicerar på har förändrats är ingen nyhet direkt. Men hur viktigt har egentligen det vi säger på internet blivit, och hur påverkar de här nya sätten att kommunicera oss och våra relationer?

Den senaste statistiken jag hittade angående hur många bloggar som finns i världen är från 2007. Kan någon gissa hur många bloggar som fanns då? 112,000,000. Och då kan man bara tänka sig hur många det finns nu, tre år senare. Det innebär att vi om vi vill kan läsa över 100 miljoner människors tankar, idéer och åsikter. Enligt mig är bloggar ett ypperligt sätt att lära känna en person bättre, eftersom man kan läsa personens egna tankar, samt få en djupare inblick i andra människors liv och vardag, världen över.

Facebook, twitter och andra sociala medier ger oss ytterligare en dimension vad gäller det här; nämligen statusuppdateringar. Vissa verkar skriva om allt som händer de på facebook och idag verkar det som att många anser att t.ex. en relation inte är på riktigt förrän man är ”facebook-officiell”

Pendeltåg mot Märsta, Stockholm

Tre tjejer ~17 sitter och diskuterar den enas nya pojkvän.
Tjej 1: Men är ni tillsammans nu!? Varför har du inte sagt något? Jag har inte sett någon ändrad status på Facebook!
Tjej 2: Nej, måste man ändra direkt eller?
Tjej 1: Ja, klart man måste. Du är inte ihop på riktigt förrän du ändrat status.
Tjej 3: Jag känner en tjej som var ihop med sin kille i nästan tre månader innan hon ändrade. Båda två stod liksom som singel!
Tjej 1: Men shit… är de fortfarande tillsammans då?
Tjej 3: Ja, jag tror det.
Tjej 1: Va!? Det är ju helt sjukt! Det kommer ta slut när som helst.

(http://www.tjuvlyssnat.se/stockholm/att-ha-pojkvan-handlar-bara-om-status)

Visst var det ett ganska roligt samtal? Men lite skrämmande är det också. Måste vi berätta allt på facebook och liknande ställen?

Statusuppdateringar är för det mesta korta och ganska meningslösa.  Det kan handla om vad man har ätit till lunch, om man ska gå ut och köpa kaffe och vad man lyssnar på för musik just precis nu. Genom det här får vi ytterligare en inblick i andras vardag; och kanske är det så att dessa korta uppdateringar gör att vi lär känna varandra lite bättre.

I ”Kulturkrönikan 14 maj” anser någon att på internet ”lär man känna nån inifrån och ut istället för tvärtom”? Gör bloggar, statusuppdateringar och annat på internet att vi lär känna varandra bättre? I texten står det även ”I nätflirtandets värld samsas alltså anonymitetens trygghet med lanseringen av vårt drömjag”.

På internet kan vi välja att visa vissa speciella sidor av oss själva, och strunta i resten. Kanske är det så att det inte är bilden av oss själva utan bilden som vi väljer att visa som man lär känna bättre? Att kunna gömma sig bakom ett påhittat jag kan få många människor att bete sig på ett sätt de aldrig skulle göra i verkligheten. Är det den här påhittade personen som vi lär känna eller lär man faktiskt känna en person på ”riktigt” genom internet?

Min inställning till internet är egentligen ganska splittrad. En viss del av mig älskar möjligheterna som finns; ett forum för människors tankar, ett sätt att kunna hålla kontakten med gamla vänner, och att man kan hitta ALLT där. Samtidigt kan jag skrämmas av t.ex. den hårda attityden som finns lite överallt.

”Internet är bara en fluga” sade politkern Ines Uusmann en gång i tiden. Att så inte är saken kan vi tydligt se. Men ibland kan jag ändå tro att internet inte kommer vara lika populärt längre fram i tiden. Vi lever i en IT-tid och på många sätt är det egentligen ett ganska opersonligt sätt att kommunicera. Vi lägger ner mer och mer tid på datorer och internet och vi chattar ofta istället för att träffas ”in real life”.

Nästan alla de stora epokerna har efterföljts av en väldigt annorlunda tid. Den mer vetenskapligt tänkande Upplysningstiden följdes av Romantiken där känslorna och fantasin regerade. Idag regerar det i många avseende ganska ”hårda” i internet. Kanske är det så att även vår tid kommer efterföljas av en ”mjukare” epok. Vad som kommer hända då, kan vi bara gissa oss till.

Ja, för vad hade hänt om Romeo och Julia hade levt idag? Skulle de liksom nästan alla andra också blotta ut sig själva och sin kärlek på nätet? Vi påverkas alltid av den tiden vi lever i . Romeo och Julia påverkades bland annat av kyrkan, liksom vi påverkas av t.ex. internet. Och om Romeo och Julia skulle höra hemma i vår tid hade internet troligtvis spelat en stor roll i även deras liv.

Kommentarer
Postat av: Malin

Samtidigt så undrar man ju hur väl man lär känna någon genom statusuppdateringar... Ganska mycket yta där. Jag väljer kanske att publicera vad jag lyssnar på för musik, ska göra på kvällen etc. men vissa saker skulle aldrig falla mig in att skriva om - "bråkat med killen idag!" eller "just nu orkar jag inte leva mer, men jag försöker ändå" och de är väl de där "riktiga" känslorna som man delar med sina vänner och inte med internetvänner...



fast iofs så uppdaterar ju alla om verkligen ALLT, hehe.



Men en mycket bra text av dig tycker jag! :D

2010-11-13 @ 12:53:25
URL: http://eightdeadbois.blogg.se/
Postat av: Fanny

visst är det spännande! det är precis det jag läser på högskolan nu :)

2010-11-16 @ 16:08:59
URL: http://www.magic-mirror.se
Postat av: Sofie

Jättebra text, känner igen mig i mycket ^^



Jag läste en kurs på mitt högskoleprogram där vi bland annat diskuterade varför man menar att det som sker på internet inte är "på riktigt". Fick mig att tänka lite annorlunda.

Personligen känner jag inte att det rör sig om att det ena är bättre än det andra, det är bara annorlunda. I slutänden känns det som att vi i alla fall måste fatta beslutet själva för hur mycket av våra liv vi vill leva online och vad vi vill dela med oss på nätet. Mänsklig kontakt kan aldrig ersättas av en skärm, men det betyder inte att de relationer vi skapar med andra online är värda mindre eller varken bra eller dåliga. De fyller ju ett syfte de med.

2010-11-17 @ 12:18:44
URL: http://sofieleosson.com
Postat av: Josefin

Riktigt bra skrivet tycker jag! :)

2010-11-18 @ 16:33:59
URL: http://jsvensson.webblogg.se/

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin