Vegetarian?

På filosofin så skulle vi nyligen skriva om djuren kontra människans värde. Summan av kardemumman av det jag kom fram till är att jag tycker att djur och människor har samma inneboende värde och därför har rätt att behandlas på det sätt som passar de bäst, typ. Nu kommer det till det lilla kruxet. Trots att jag tycker som jag gör så äter jag kött, och tycker det är kollosalt gott dessutom. Hur i hela fridens namn kan jag egentligen försvara att jag äter döda djur, som troligtvis inte alls fått ha ett bra liv, när jag egentligen i grunden tycker att djur och människor är lika värda?

Förstår ni mitt problem? Jag gör en sak som jag egentligen tycker är helt tokfel. Jag borde verkligen inte äta kött, men jag tycker det är så tokgott så det finns inte. Dessutom är jag inte alls en grönsaksmänniska, och jag hatar bönor och linser... Borde jag bli vegetarian? Egentligen har jag ingen som helst lust att bli det alls, men jag kan inte heller försvara att jag äter kött längre.


Kommentarer
Postat av: malin

Har du inte lust kommer det nog aldrig gå, ärligt talat. Det hänger nog väääldigt, väääldigt mycket på viljan.



Tänk bara på att de "stackars" djur som du äter har haft ett bra liv innan du käkar dem så kan du nog dämpa ditt dåliga samvete lite hehe.

2010-11-06 @ 20:04:10
URL: http://eightdeadbois.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Nej! Snälla bli inte vegetarian! Du kan försvara att du äter kött genom att säga att det är gott, och varför inte? Dessutom blir allt mkt krångligare ^^ o mindre valmöjligheter ;) <3

2010-11-06 @ 21:41:01
URL: http://forthethrill.blogg.se/
Postat av: Mimi

Det finns köttersättning som inte är bönor och linser (typ quorn, sojasaker osv) som är gott och i många fall smakar nästintill likadant som kött (under förutsättning att man kryddar det bra då).



Men med inställningen att det är äckligt och att kött är godare så kommer det nog aldrig funka, tyvärr. :P

2010-11-07 @ 14:35:47
URL: http://lobotomimi.blogg.se/
Postat av: teo

Djur äter djur, så är det bara.

2010-11-07 @ 17:06:42
Postat av: Sofia

ät kött om det är gott :) man ska äta det man tycker om, man kan hjälpa djuren på så många andra vis!

2010-11-07 @ 21:03:32
URL: http://sasinsofia.blogspot.com
Postat av: Felicia

ibland funderar jag också på det där, och tycker det känns bara så himla fel. men det är ju så otroligt gott, så jag skulle nog inte kunna vara utan det heller. man får väl kompensera och vara god på nåt annat vis haha.

2010-11-07 @ 21:08:27
URL: http://frokenfelicia.wordpress.com
Postat av: julia.

det är klurigt det där. men jag tror inte att man skall tvinga fram saker bara för principen, man måste känna det i hjärtat lite också - både hjärta och hjärna. jag började äta vegetariskt när jag var 12 år och det senaste 1.5 året har jag gått över till vegankost och för mig känns det jättebra. men bara för att det fungerar för mig kanske det inte fungerar för dig. lycka till med funderandet:)

2010-11-08 @ 12:17:42
URL: http://julia.blogg.se/
Postat av: Tina

Jag vill också bli vegetarian. Jag tycker inte ens om kött å jag gillar bönor och sånt. Det är dåligt för miljön att käka massa kött. Men det är för jobbigt att sluta. Kanske när jag inte bor hemma längre? :)

2010-11-08 @ 17:09:04
Postat av: malin

sv: Ja Pete är fantastiskt fin :)



Äh, gör inte vi människor så hela tiden? Det finns alltid små saker som man kan göra iaf :) Även om man äter kött så finns det andra saker du kan göra för djuren.

2010-11-09 @ 18:05:39
URL: http://eightdeadbois.blogg.se/
Postat av: J

Det är inte svart eller vitt. Såklart ska vi äta kött, men rätt mängd och rätt sort! Enligt mig är människan gjord att äta kött, men vi är inte gjorda att överkonsumera. Ibland kött, ibland motsvarande proteinkällor?

2010-11-09 @ 21:30:44
Postat av: gilmeh

Hej Moa!

Jag skulle bara vilja säga som svar på några av kommentarerna att människan är inte alls gjord för att äta kött, titta bara på våra tänder (grönsakständer) och magsmältningssystem (grönsaksmatsmältningssystem). Det är vad du tycker är rätt och fel mot njutningen du finner i att äta kött. Så enkelt är det. Du kan alltid dra ner på köttätandet det hjälper också :)

2010-11-09 @ 22:52:31
Postat av: J

I tidernas begynnelse åt människan frukter, bär och as. Människan lärde sig att göra spjut för själva kunna döda sitt byte. Våra tänder och vårt matsystem är gjorda för att äta både kött och visst grönt, vi behöver alla näringsämnen och vitaminer för att våra kroppar och vår hjärna ska fungera tillfredsställande, ett av bevisen på det är att det finns kosttillskott? åt vegetarianer att köpa på?apoteket.

2010-11-11 @ 22:50:43
Postat av: linnea

att vara vegeterian behöver inte alls vara jobbigt och utan valmöjligheter. det är bara att googla på massa bra recept! jag håller med om att det inte går att försvara att äta kött och lösningen är att göra ett betydelsefullt beslut som är väldigt ansvarsfullt och rättvist. Det är naturligt att jaga ett djur som levt ett värdigt liv, med en snabb död, och sedan äta hela djuret. Naturligt åt vi kött ca en gång i veckan. Inte vakumförpackade e-ämnesbomber tre gånger om dagen. Lovar att det inte är så klurigt! kroppen, djuren och naturen mår bra, lycka till!

2010-11-13 @ 23:36:15
URL: http://tinnartorn.blogg.se/
Postat av: victoria

äsch, efter 2 veckor som vegetarian kommer du inte alls vara lika sugen på kött längre, tillslut minns dun inte hur det smakar, och blir därför inte sugen. däremot rätt äcklad.



linser o bönor behöver du inte tvinga i dig, men det är ju inte nåt man äter bara rakt uppochner heller, finns tusentals grytor o sallader du kan fixa! dessutom finns ju köttsubstitut såsom quorn, tofu, tzay, sei-tan, sojaprotein osv osv osv osv i all evighet!

jag har varit veg i 8 år och aldrig varit sugen på kött. har dock lyckats "omvända" två vänner genom ett youtube-klipp, de sa "alright, jag testar en vecka" och ha nu varit veg i 4 respektive 1 år..feta människor får ge upp det de tycker är gott, om de verkligne vill bli smala. vill man bli veg så klarar man det!! veg-mat är så himla himla himla gott också! och du känner dig fräschare i kroppen efter ett tag. testa en månad, så ser du! lycka till :)



http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4



(kolla hela, även om den är lite tuff ibland)



2010-12-02 @ 21:11:36
URL: http://palea.blogspot.com

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin