För jag skulle ju bara så gärna vilja veta vem du var.


"Most of the laugh tracks you hear on television were recorded in the 1950s,
which means a lot of the people you hear laughing are dead."


Den här meningen fångade mig i sitt grepp för några dagar sedan och jag kan inte sluta tänka på den. Överallt runt omkring oss virvlar det av ansikten, röster, personer. Det kan vara sådana vi träffar i verklighet, som vi stöter på en jäktig måndag morgon i tunnelbanestöket och som vi vet att vi gått i samma skola som men kan inte minnas namnet på. Sen finns alla de här riktigt anonyma indirekta människorna runt omkring oss. De som skrattar i bakgrunden på något gammalt fotografi, de som doar på min favoritskiva och de som bara råkar stöta till oss när man jäktar till livets alla måsten.

Allt det här bakgrundssurret av anonyma ansikten, skratt och tårar. Inget som vi kanske lägger den största delen av vår hjärnkapacitet på att registrera. Men vad vore allt utan det där surret? Det är väl det som vi tycker är lite extra spännande som vår hjärna brukar fokusera på och allt runtomkring i kanterna blir mest bara ett litet disigt moln.

Och ibland så önskar jag bara att min hjärna skulle kunna registrera även statisterna i våra liv. Att vi skulle tänka på vem pojken som sitter i bakgrunden på den här bilden är, att vi skulle tänka på vad de osäkra tonårsflickorna fnittrade om på andra sidan vägen, att vi skulle tänka på varför de som skrattar i bakgrunden på komedishower faktiskt skrattade. Men är det så att om vi skulle börja tänka så så skulle dessa livets statister inte längre vara statister? Skulle de då istället bli någon form av biroller i den mycket surrealistiska filmen vi kallar livet? Då kanske surret skulle försvinna, och då skulle kanske inget kännas särskilt trovärdigt längre.



Kommentarer
Postat av: julia.

åh! underbart inlägg!



re: vart bor du ngn stans? jag hörde att det var någon som hade köpt en sådan i sthlm, men i gbg vet jag inte. tänkte kolla på akademibokhandlen, annars beställer jag nog en. det kan man göra via simplediary.com (? hemsidan hur som helst), amazon elelr min perosnliga fav adlibris.

2010-09-29 @ 11:11:43
URL: http://julia.blogg.se/
Postat av: Joanna

Jag gillar dina tankar.

2010-09-29 @ 19:37:36
Postat av: kajsa

Jag kan nog bara säga: word. W o r d.

2010-09-30 @ 14:15:38
URL: http://whatsupsthlm.se/aenigma
Postat av: Felicia

så himla sant. fint skrivet! och åh, palahniuk!<3 lullaby är min favorit faktiskt!

2010-09-30 @ 20:30:27
URL: http://frokenfelicia.wordpress.com

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin