Middag

Som sagt lagade jag middag idag eftersom det är mors dag. Om någon är intresserad (troligtvis inte, men man vet ju aldrig) så var det detta jag lagade.

Kyckling med ugnsbakad rödbeta


12 späda rödbetor, ansade
Olivolja
Havssalt
2 kanelstänger
6 kardemummakapslar
4 kycklingfiléer
2 msk smör
1 msk balsamvinäger
2 tsk färsk oregano (eller 1 tsk torkad oregano)
150 g marinerad fetaost


Lägg rödbetorna i en långpanna. Skvätt över olivolja och strö över havssalt.
Tillsätt kanel och kardemumma.
Ugnsstek i 175 grader i ca 40 minuter.
Gnid in kycklingen med lite salt.
Bryn kycklingen i en stekpanna i ca 3 minuter
Lägg kycklingen i långpannan tillsammans med rödbetorna och ugnsstek i ca 15 min.
Blanda smör, balsamvinäger och oregano i en kastrull och värm tills det börjar bubbla.
Fördela kycklingen och rödbetorna på ett fat. Smula fetaost över och häll på smörblandningen.
FÄRDIGT!

Receptet kommer från "Det moderna köket" av Donna Hay




Blåbärsmuffins

2 ägg
1,5 dl socker
100 g smör
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
skalet från 1 citron
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
200 g frysta blåbär

Sätt på ugnen på 175 grader (varmluft) om du vill göra stora muffinsar, och sätt ugnen på 200 grader om du vill göra små muffins.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst
Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke. Rör sedan ner det i smeten.
Ställ ut muffinssformar (gärna ganska stadiga) på en plåt.
Varva smeten med blåbär i formarna. Fyll de ca 2/3.
Grädda i ungefär 20 min om du gör stora muffins och ca 12-15 min om du gör små muffins.
KLART!

recept från http://recept.nu/


Kommentarer

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin