Hämnden.

Förra lördagen så tyckte min mamma att hon och jag skulle gå på bio och hon fick välja vilken film. Det blev den danska filmen Hämnden där Mikael Persbrant spelar läkaren Anton som jobbar för läkare utan gränser i Afrika. Pararellt till den historien så handlar det även om Antons son Elias hemma i Danmark. Han har det inte lätt och utsätts för mobbing och annat. Då kommer en ny pojke till skolan, och de två blir vänner. Men den nya pojken lurar med Elias på massa olika saker, och deras vänskap utvecklas till något kanske inte helt hälsosamt.

Det här är en fantastisk skildring av människor och hur människor tänker. Den behandlar olika moraliska problem, på ett yttert intelligent sätt. Vad är rätt och vad är fel? Finns det saker som man faktisk får hämnas för?De danska barnen spelar helt fantastiskt bra. Och så även Persbrandt. Allt känns äkta, något som jag tycker är väldigt ovanligt att se i nordiska filmer.

En väldigt bra film för att sammanfatta den, men jag tycker ändå att det saknas något för att kunna sätta en femma.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0