Memento.

Ni som pratat film med mig på sistone har garanterat fått höra att jag är vansinnigt trött på sättet nästan alla filmer är uppbyggda på. Ni vet; först lär man känna karaktärerna, sen rullar allt på, sen blir det en vändpunkt, sen blir det ett (för det mesta) förutsägbart slut. Jag har klagat på att jag vill ha något nytt nu!

Och idag kan man väl säga att jag fick något nytt. Jag såg nämligen Memento och den här filmen utspelar sig baklänges så att säga. Det handlar om Leornard (Guy Pearce) som efter en olycka inte längre har något korttidsminne. Han försöker leta reda på den person som han tror har mördat hans fru, men eftersom han inte kan skapa nya minnen så blir det här en aning komplicerat. Med hjälp av polaroidbilder och genom att tatuera in information på sin egen kropp kommer han däremot ganska långt.

Hela idén till filmen är nog det som är mest intressant, och den är himla spännande på många ställen. Men ändå tycker jag att något fattas för att den här filmen ska vara en riktig kanonrulle. Trots den grymma idén, att man blir ganska mind-fuckad och att allt runt omkring är fina fisken, så är det som att iallafall jag skulle vilja ha något mer av den här filmen för att den skulle vara en fullpoängare. Och jag känner att det här var en sjukt galet dålig recension av d en här filmen.... Men se den om ni gillar smarta thrillers.





Kommentarer
Postat av: Fajjah (Sofie)

Den är sjukt bra och intressant men det är ändå som att man känner att den var lite FÖR uppbruten och oordnad. Den blir lite för svårt att greppa. Men jag gillar verkligen hur filmen är precis som Leonards minne, helt fragmenterat och osäkert. Den kräver liksom ett helt annat sätt att titta på film än man är van vid.

Tror att man kan hitta någonstans hur storyn utspelar sig i kronologisk ordning ifall man vill reda ut det snabbt och smärtfritt ;P

2010-09-12 @ 21:43:30
URL: http://fajjah.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0