Snälla tv-kanaler, använd er fantasi!

Varje kväll sitter jag och svär framför tv:n. Det verkar inte finns något slut över hur mycket jag vill döda Sveriges tv-utbud, för just nu går det ju verkligen inflation på vissa typer av program.

Matprogram är ett exempel. Halv åtta hos mig, Kinas Mat, Landgång, Solens Mat, Niklas Mat, Norske Kocken, Dagens rätt, Leila bakar, Nigellas kitchen, Vad blir det för mat, Mauro & Pluras kök, Masterchef USA, Hells kitchen, Jamies matrevolution, Restaurang i vårt vardagsrum. Ja, man skulle kunna fortsätta i en evighet. Finns det verkligen så många som vill titta på alla de här programmen? Nu när vi har internet och på några sekunder kan få upp vilket recept som helst så förstår jag inte riktigt vad matprogrammen har för betydelse.

Ett annat exempel på uttjatad programidé är "kändisar-umgås-med-kändisar"-programmen. Det började väl ordentligt med Stjärnorna på slottet, och sen har konceptet ynglat av sig ordentligt med bland annat Så mycket bättre och 24 timmar. Tycker vi verkligen det är så intressant att se halvkända människor sitta och avslöja hur hemsk deras barndom varit?

Och för att inte prata om alla efterföljare till Svenska Hollywoodfruar. Jag orkar inte ens räkna upp alla. Jag förstår verkligen inte alls hur det ens är möjligt att göra exakt samma tv-program så många gånger.

Det finns hur många andra exempel som helst på uttjadade programidéer; som realityserier om lite lätt speciella människor, byggprogram, dåliga gamla komediserier, frågesporter, sjukhusserier, och så vidare. Varför är det så här? Har inte tv-kanalerna lite bättre fantasi än att bara göra samma typ av program hela tiden? Eller är det så att de är fega och därför bara kör på ett koncept som de faktiskt vet fungerar? Kanske beror det egentligen på alla oss tv-tittare? Är det så att Sveriges befolkning faktiskt vill se just den här typen av program och att det är därför de överlever? Är det bara sådana lite småmysiga program som går hem hemma i de faluröda stugorna med vita knutar? Kanske är det därför alla dessa program sänds på bästa sändningstid vareviga dag?

För att ett tv-program ska gå ihop krävs det ju att ganska många tittar på de, så det innebär väl att alla de program som sänds (förutom på SVT som väl får statligt stöd?) måste vara sådant som den stora massan vill se? Så trots min frustration över tv-utbudet så kan jag faktiskt förstå varför man bara kör på idéer som man vet fungerar, och som de flesta i vårt avlånga land vill se.

Det hindrar mig dock inte från att drömma om hur tv-utbudet skulle sett ut om jag hade styrt alla tv-kanalerna. Då hade det varit fullt med coola serier (som Misfits) istället för tråkiga utjutade sjukhusserier, djupgående intervjuer med häftiga människor istället för korta ytliga frågor á la Skavlan och max ett mat/bygg/trädgårdsprogram per program.


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Håller helt klart med, tv är såååååå tråkigt nu för tiden.

2011-01-16 @ 18:12:35
URL: http://tiominuter.webblogg.se/

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin