Léon the professional.

Det känns som alla filmer jag ser får ganska bra betyg. Och vad jag tror det beror på är att jag bara just nu väljer filmer som jag tror är bra. Det har gjorts så mycket bra film att det känns idiotiskt att ödsla tid på något som är sämre.

I morse såg jag en helt helt helt fantastisk film! Jag måste nog faktiskt säga att det är en av de bästa filmerna jag någonsin har sett. Léon heter filmen och den handlar om en liten tjej som heter Mathilda (Nathalie Portman) som får hela sin familj mördad. Hon lyckas dock komma undan och flyr hem till sin granne - Léon (Jean Reno) - som är en yrkesmördare. Nästan det enda Léon bryr sig om är hans krukväxt och att få en liten flicka på halsen förändrar hans liv och vardag helt. Att hon dessutom vill lära sig bli en yrkesmördare samt påstår att hon är kär i honom gör ju inte saken sämre.

Filmen skildrar deras vardag som motsatsen till att vara vardaglig och allt är verkligen perfekt. Perfekt miljöer, en perfekt story och sist men inte minst perfekt skådespeleri. Nathalie Portman var 13 år när den här filmen spelades in och jag har nog aldrig - och kommer nog aldrig igen - sett någon som spelar så fruktansvärt bra vid den åldern. Hon är verkligen helt sagolikt duktig, det är så man får rysningar. De andra skådespelarna liksaså. Det är så man får rysningar.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda dålig sak med den här filmen. Den är ett sant mästerverk.











Kommentarer
Postat av: karin

hej moa! ja den där vill jag gärna se ju! :D du hur "tar man foto" på film bilden i datorn? pusss! <3

2010-09-11 @ 17:50:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0