Böcker Böcker Böcker

I  vår förenings tvättstuga finns det en sak som jag tycker är alldeles utomordentligt bra. Det är nämligen så att man kan lämna sina böcker som man inte läser längre där och så kan man hämta nya böcker. Varje gång jag är i tvättstugan måste jag gå och kolla vilka nya böcker som har kommit in och det är sällan som jag går därifrån utan en bok. Dock är det inte alltid bra böcker. Till exempel så plockade jag en gång med mig en bok som byggde på manuset till Star Wars 2. Det var en av de sämsta böckerna jag någonsin läst! Men ibland hittar man guldkorn, som när jag tog en diktsamling och hittade några fantastiska dikter. 

Här är en av Tuwia Rübner:

Färgerna

Ja, färgerna, ljuset

är inte bra, men
färgerna, doften av färgerna
Från det svarta till det vita och vidare
Från det svarta till det vita och vidare
tillbaks från det svarta till hjärtat av det vita
Finnas till, här
mellan, ja, färgerna
Å, jag drömmer om färgerna
om det vita vitare än vitt och det svarta
svartare än svart, å alla färgerna
Med långsamma ögon
i regnet, och rösterna till trots, 
och mitt i jakten, och blind, och på knä


Jag vet inte varför jag gillar den här dikten, men den fastnar i mig på något sätt... 

Kommentarer

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin