Böcker som borde bli film.

Ibland känns det som att nästan alla böcker någon gång blir filmatiserade. Det är väl egentligen ganska tacksamt att göra en film på en bok, för få behöver man ju egentligen inte komma på all handling och alla repliker i en film. För det mesta blir väl filmerna ganska mycket sämre än böckerna - och i vissa fall blir de bättre. Som jag tidigare sa så verkar nästan alla böcker bli filmer, men sen finns det vissa böcker som inte har blivit det, och som verkligen borde bli det. Här är min lista på böcker som borde bli film.

1. Mästaren och Margarita. En bok av Michail Bulgakov, som verkligen är helt helt helt fantastisk. Min absoluta favorit bok. Den handlar om att djävulen kommer till Moskva och spelar spratt med människorna som bor där. Med rätt regissör skulle verkligen den här boken kunna bli världens bästa film.

2. Sofies Värld. Jostein Gaarders bok om filosofi. Man skulle kunna göra en så himla bra film om den här boken. Tydligen så finns det en film, som är ganska dålig. Men om man gjorde en påkostad och finurlig film så skulle det verkligen kunna bli underbart tjusigt.

3. Doktor Murkes samlade tysnad. En novell av Heinrich Böll som handlar om en man som samlar på tystnad. Min favoritnovell kanske? Med rätt regissör skulle det kunna bli en så otroligt fin film. Det finns mängder av speciella karaktärer som bara väntar på att bli utforskade.

4. Artemis Fowl-serien av Eoin Colfer. Förutom Harry Potter-böckerna så var det här min absoluta favoritbokserie när jag var yngre. Det handlar om den intelligente unge skurken Artemis Fowl som har massa coola uppfinningar och blir kompis med vättarna som bor i undervärlden, typ. Skulle nog kunna bli en fantastisk film-serie i lite harry potter/spy kids stil.

5. Bibeln. Och då menar jag inte filmatisera hela bibeln. Men en sak som jag tycker skulle vara cool att göra, är att man skulle filma olika berättelser ur bibeln för att visa på att man verkligen kan få belägg för alla åsikter i den. Det skulle kunna bli som en sådan film med många olika berättelser, som sitter ihop på konstiga sätt. Lite love actually-aktigt, om ni förstår hur jag menar?


(källa)

Kommentarer
Postat av: Windsoul

http://www.imdb.com/title/tt0068894/



The master and Margarita. ;)

2010-11-02 @ 16:12:25
URL: http://windsoul.blog.com
Postat av: kajsa

Åh nu känner jag att jag måste komma på en bok som borde bli filmatiserad. Hmm. Kanske den jag läser just nu: Resa med Charley av Steinbeck. Den är så himla söt, vacker, förunderig och mäktig på samma gång som den är enkel, anspråkslös och elegant. Den är liksom lite av allt. Helst vill jag se Charley sätta nosen intill Steinbecks öra och höra honom säga "Ftt" eftersom det måste vara det raraste någonsin. En hund som säger "Ftt" för att han vill ut och kissa.

2010-11-03 @ 14:50:50
URL: http://whatsupsthlm.se/aenigma
Postat av: w

man borde göra bra filmer av alla jostein gaarders böcker. har du läst spelkortsmysteriet? om du har det, tänk vad galet bra filmen skulle kunna bli. har du inte, gör det.

2010-11-04 @ 12:47:50
URL: http://wasteofpaint.webblogg.se/

Det är här du ska skriva:

Ditt ytterst speciella namn
Självklart kommer jag tillbaka!

Mail

Har du också en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback

  • bloglovin