Justin Bieber: Never say Never
Jag personligen har aldrig riktigt förstått grejen med Justin Bieber. För mig ploppade han bara upp som ett trending topic på twitter för något år sedan från ingenstanns och sen verkade hela världen prata, älska och hata honom. Själv stod jag där som ett frågetecken och bara: "VEM ÄR DENNA POJKE, OCH VAD HAR HAN GJORT SOM FÅTT ALLA ATT HA EN ÅSIKT OM HONOM?!!?!?" Helt ärligt så förstår jag fortfarande inte riktigt varför, och jag tycker nog varken bu eller bä om honom.
Nu till filmen. Enligt mig var det här en helt okej dokumentär, med en hel del intressanta delar. Det jag gillade bäst var när Justins fans var intervjuade. Jag blir så fascinerad över att en enda liten kille från Canada kan få så många människor att bli helt galna, som säger att de tänker på honom 99% av tiden och som alla vill bli fru Bieber. Lika fascinerad blir jag av alla som kan hata en enda liten kille från Canada, som det enda han gör är att sjunga.
Det som jag tyckte var ytterst bristfälligt med dokumentären var dock att det känndes som att man bara fick se en sida av Justin Bieber. Förutom när han hade lite ont i halsen, så var allt frid och fröjd hela tiden och Justin framställdes verkligen som den mest perfekta och trevligaste personen som någonsin fötts på den här planeten. På grund av det fick hela filmen en fasad av falskhet över sig enligt mig, där man inte fick se något annat än vad skivbolaget/filmbolaget vill att man ska se. Men fortfarande en helt ok film, och den får därför en svag 3:a i betyg!
Memories of Matsuko (2006)
Det är en alldeles fantastisk, knäpp och färgsprakande skildring av ett otroligt tragiskt livsöde. Det handlar om Matsuko som går från att vara en sjungande älskad skolfröken till att bli en galen ensam gammal tant, och allt vad som händer däremellan. Filmen är fylld av dansnummer, små fantastiska detaljer a la Amelie från Montmartre och helt galna karaktärer. Men det som är det centrala och mest gripande med den här filmen är porträttet av en ensam kvinna, vars hela liv är en väntan på kärlek och lycka. Det är hjärtskärande att se hur hela hennes väsen bara försöker vara alla andra människor till lags, men som ändå inte får ett lyckligt slut. Helt svindlande bra är det.
Minuset med filmen är att den ibland blir ganska rörig, och att slutet är ganska långdraget. Men betyget blir ändå en mycket, mycket stark fyra (på gränsen till en femma) och jag tycker att ni ska se den här filmen bums.
Himlen är oskyldigt blå.
Filmen utspelar sig 1975 och kläderna, musiken och miljöerna lyfter verkligen fram känslan av sommar och ungdom, något som ger mig pirr i magen efter sommarlov. Skådespeleriet funkar, även om jag tycker att Bill Skarsgård borde spela någon lite kaxigare roll snart, jag tror det skulle passa honom bättre. Det finns några riktigt härliga karaktärer, och några fantastiska one-liners levereras. Dock så tycker jag att filmen ibland blir lite för svensk, speciellt kärlekshistorian med Jenny - som jag tycker är ganska olidlig. Men filmen får mig iallafall aldrig att tröttna, och som helhet är det en riktigt bra film, och jag tycker definitivt att det är en sevärd film. En stark trea.
I'm not there.
Det tog ganska lång tid innan jag tyckte att jag fick ihop vad det faktiskt handlade om, och det var nog mycket som jag inte alls förstod. Trots detta så berörde den här filmen mig något otroligt. Tvärtemot vad många verkar tycka - att det är en pretantiös film som bara är konstig för att vara konstig - så tycker jag att den här filmen har otroligt mycket att komma med. Dylan porträtteras av en mängd olika skådespelare, och jag tycker att det är genialiskt för vi är inte samma människor under hela våra liv. Frågan är om mitt barn-jag ens skulle känna igen mig om vi träffades på en gata mitt i rusningstrafik. De olika skådespelarna gör så att jag tycker att man mer får förståelse för hur Dylans liv faktiskt var, och hur han var en person med många olika sidor. Till skillnad från t.ex. i "Walk the Line" där det känns som att man bara får se en sida av Johnny Cash person.
Jag älskade sättet de fotat på, varje scen var som att de tagit kända bilder på Dylan och direkt efterskapat dem. Det var som att bilder man har sett hundratals gånger nu fick liv på riktigt, och att man fick en glimt av den verklige Dylan i varje scen. Helt enkelt ett perfekt portärtt av en legendarisk man.
Kokuhaku - Confessions (2010)
Jag tycker att det var en fantastisk film! Det är en film som verkligen lyfter upp det svarta i människan. Dels svärtan som uppkommer då ens barn blivit mördad och hämnbegäret efter detta. Men kanske framförallt svärtan hos ett barn. Det är enligt mig det som gör den här filmen otrolig. Att visa upp hur onda barn kan vara, och vad det grundar sig i är något jag sällan sett i andra filmer. Att se hur ensamhet och känslan att bli övergiven kan driva någon till hemska handlingar; att se hur ånger kan göra en galen; att förstå att svärta är något som även kan existera hos små barn.
Dessutom är det verkligen en snygg film. Fotot är både vackert och känns genomtänkt, och barnen spelar helt osannolikt bra.
Jag personligen blev ganska illa berörd av det här filmen, det är en väldigt svart historia med bitvis mycket blodiga scener och vissa ögonblick blir jag nästan rädd för vad som ska hända. Men det här är utan tvekan en av de bästa filmerna jag har sett på mycket mycket länge.
Voddler.
Ett litet tips till alla er där ute. Jag är osäker på om man fortfarande behöver invites för att få vara med på voddler, om så är fallet kan ni hojta till om ni vill ha för jag har nog några jag kan ge.
I'm still here.
Det enda jag kunde sitta och tänka när jag såg filmen var hur mycket det egentligen är i den som är fejkat. Man har ju hört att iallafall vissa delar är det, men hur mycket? Det känns sjukt om hela filmen och dess handling är totalfejkad och att Joaquin Pheonix då spelat den här rollen i alla dessaa år. Om den inte är fejkad är det dock en otroligt hemsk historia om hur knäpp musik- och filmbranchen är. Det är verkligen en "skämskudde-film", och det är vansinnigt många ögonblick som man bara vill sjunka genom jorden för att det går så dåligt för de.
Men som sagt; vad ska man tycka? Hela handlingen överskuggas på något sätt av debatten om filmen är på riktigt eller inte, och det blir lite svårt att koncentrera sig på vad filmen faktiskt handlar om. Det fanns vissa ögonblick som jag absolut älskade i filmen, som visade på en fin tänkvärd dokumentär. Och sen fanns det vissa delar av filmen som känns som en halvtaskig MTV-dokumentär.
Så sammanfattningsvis skulle jag ge själva filmen en trea. Om den är helt fejkad så är det en väldigt cool idé, men de skulle kunnat gjort den så vansinnigt mycket bättre.
An Education.
Filmen utspelar sig i 60-talets London och miljöerna är verkligen underbara, men det är väl också det som jag gillar bäst med den här filmen. Jag tycker att själva historien när man ser den är ganska långsam och tråkig och jag blir arg för att Jenny är så naiv.
Filmen skulle nog kunnat blivit helt okej, men nu är det bara en vanlig medelmåttig film som är ganska förutsägbara och inte direkt lämnar några större intryck efter sig.
Into the Wild.
Trots att man dör lite på slutet så är resten av historien så himla härlig och man ler nästan hela tiden. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer om den här filmen, men jag tycker att alla som inte sett den ska se den NU för man får verkligen tänka till lite vad livet egentligen handlar om.
Jag växlar lite mellan att ge filmen en fyra eller en femma, men eftersom den nu i efterhand har fått mig att tänka så himla mycket så tror jag betyget ändå blir en femma.
Pleasantville
David och Jennifer ska alltså leva i den absurda vardagen som de har i Pleasantville; där böckerna består av tomma sidor, ingen vet vad sex är och alla är sådär sjukt äckligt perfekt amerikanska. Som ni förstår så blir det en del komplikationer och David och speciellt Jennifer rör om ordentligt i den perfekta grytan.
Jag gillar verkligen konceptet i den här filmen. De kommer in i en perfekt värld där basketbollarna alltid hamnar i korgen, där det aldrig regnar och alla män är gentlemän och de upptäcker hur knäpp och färglös en sådan värld är. Det är galen parodi på det amerikanska samähället, eller det är iaf en galen parodi på det som vi tänker som det amerikanska drömsamhället. Filmen - och speciellt slutet - blir dock lite för klämtjäckt för min smak. Trots att hela filmen är en parodi på det typiskt amerikanska så är filmen trots allt ett exempel på en typisk amerikansk feelgoodkomedi. För att den här filmen enligt mig skulle blivit trovärdig och gått helt igenom skulle de behövt twista till det lite och inte gjort den till den förutsägbara komedi som den nu är.
Jag växlar lite mellan att ge den här en trea eller en fyra. I genren som en vanlig komedi skulle den garanterat fått en fyra. Men den här filmen är samtidigt inte en vanlig komedi, och om syftet med filmen var något djupare så skulle jag nog bara gett den en trea. Så vi kan väl säga att den får en svag fyra, mest för att den är himla feelgood och för att jag gillar konceptet.
Harry Potter and the deathly hallows
Så vad tyckte jag om filmen egentligen? Jag läste, för bara några veckor sedan, om sista boken så att jag skulle ha den i friskt minne nu till filmen. Och det som verkligen gjorde mig glatt överaskad med den här filmen var att de verkligen har varit mycket mer trogen till boken än vad de har varit under de senaste filmerna. Kanske är det för att de inte har behövt klippa bort så mycket, nu när det ska bli ännu en film. Men att de blir så trogen boken, ger också ett litet problem, iallafall för mig som precis läst boken. De har varit så trogen boken att nästan alla repliker är likadana/liknar de i boken och det gör den lite förutsägbar. Och för att en förutsägbar film ändå ska kunna beröra till 100% så måste alla repliker och allt runtomkring framföras med ytterst finess. Något som jag inte tycker att skådespelarna lyckas med. Det är väl kanske ingen nyhet att Emma, Rubert och Daniel inte är några superskådisar, men jag tycker att det märks extra tydligt i vissa scener i den här filmen. Lite synd.
Ett annat problem i filmen tycker jag är att övergångarna mellan olika händelser är ganska osmidig. Jag som har läst böckerna hur många gånger som helst har ibland lite svårt att hänga med i svängarna. Och då kan jag ju bara tänka mig hur det är för de som inte har läst böckerna. För trots att filmskaparna varit väldigt trogna böckerna, och har med alla viktiga händelser, så har de ändå tagit bort väldigt mycket av allt det som egentligen får storyn att sitta ihop. Själva allt runtomkring, som tristessen och frustrationen när de campar runt överallt, har de dragit ner ganska mycket på. Och det gör att jag inte riktigt tycker man förstår hur allt hänger ihop, vilka känslor som driver de, och så vidare. Det blir lite bara en massa lösa händelser som man knappt förstår kopplingen mellan.
Nu har jag bara låtit väldigt negativ till den här filmen, och så är det ju inte! Jag tyckte att den var riktigt bra. Liksom det var i sjätte filmen (och även delvis i den femte) så är den här filmen stundvis riktigt rolig. Alla miljöer och effekter är riktigt bra. Och de följer böckerna relativt bra. Vad mer kan man önska sig? För en harrypotterbokälskare som mig själv så skulle nog inte filmen kunnit bli mycket bättre.
Jag kom på mig själv under filmen att sitta och tänka att det var synd att de inte hann fixa 3D till den. Det skulle nog faktiskt kunnit bli riktigt häftigt. Får väl se hur det blir med andra delen.
Egentligen borde jag inte sätta något betyg på den här filmen innan jag sett andra halvan. För det känns tydligt att det inte är klart. När filmen slutar är man så inne i den att man bara VA!? är det inget mer nu?! Så jag väntar med spänning tills nästa del kommer.
Men jag tycker ändå att första delen av Harry Potter and the deathly hallows är värd en 4:a i betyg. Mest för att de ändå följde boken så bra.
Hej hej hej!
Gudfadern (nej, jag hade inte sett den tidigare. Och jag tyckte bara den var otroligt överskattad. Okej den var verkligen inte dålig, ´tvärtom. Men så jävla bra som alla sagt att den är var den fan inte. Betyg: 4)
Det femte elementet (den här älskade jag. Shit pommes frittes vad härlig den var. Nästan allt jag kräver för en bra film hade den! Betyg: 5)
Garden State (jag vet inte riktigt vad jag tyckte om den här filmen. Jag älskade alla små detaljer i filmen. Men jag tyckte inte alls om filmens helhet. Jag förstod aldrig under filmen riktigt vad de ville komma till. Men den var ändå sevärd. Betyg: 4)
Mary and Max (leranimerad film som var helt otroligt fantastisk. Älskade varenda microsekund. Se den nu! Betyg 5)
Himmel över Berlin (jag skrev ett inlägg om den här filmen, men det har försvunnit... Men en bra film! Fast jag var nog lite för trött när jag tittade på den för att kunna uppskatta den till 100%) Betyg: 4)
Hämnden.
Det här är en fantastisk skildring av människor och hur människor tänker. Den behandlar olika moraliska problem, på ett yttert intelligent sätt. Vad är rätt och vad är fel? Finns det saker som man faktisk får hämnas för?De danska barnen spelar helt fantastiskt bra. Och så även Persbrandt. Allt känns äkta, något som jag tycker är väldigt ovanligt att se i nordiska filmer.
En väldigt bra film för att sammanfatta den, men jag tycker ändå att det saknas något för att kunna sätta en femma.
A single man.
Idag såg jag och Karin A Single Man. En film som jag verkligen har velat se i evigheter, och inte gjorde den mig det minsta besviken! Det handlar om George Falconer (Colin Firth) som har förlorat sin livs kärlek för ett tag sen och han kämpar mot sitt meningslösa liv.
Filmen är definitivt inte en film för någon som gillar handling för det händer verkligen inte mycket i filmen. Det händer faktiskt nästan ingenting. Så vem är den här filmen till för? Jo, den här till för dig som lätt förälskar dig i de finaste karaktärerna, som tycker att LA 1962 är hur fint som helst och som tycker att ett vackert foto är något av det mest upphetsande som finns.
För den här filmen är helt otroligt genomtänkt visuellt. Varenda scen är så fruktansvärt snygg att jag skulle vilja screencapture:a varenda sekund och göra en tavla av det. Jag har nog aldrig sett en så otroligt snygg film. Det är nästan som man smäller av.
Att mina favoritgossar är med gör ju dessutom att man bara vill att alla hookar med alla. Jon Kortajarena är bara så stört snygg så man dör lite (precis som vanligt alltså), och Nicholas Hoults leende och ögonbryn gör mig alldeles knäsvag. Det här är en film om ensamhet och Colin Firth briljerar verkligen i rollen. Han spelar en medelålders universitetslärare som har förlorat sin livs kärlek, Jim. Och man kan verkligen ta på ensamheten. Nästan den enda som han har är vännen Charley som har lämnats av sin man och önskar att George inte var bög. Ensamheten är en stor del även i hennes liv. Även för Nicholas Hoults rollkaraktär Kenny är ensamheten en central del. Han känner sig ensam i sina tankar, som att ingen förstår honom och i George hittar han någon som liknar honom.
Det här är en film som jag tycker är helt helt fantastisk. Men man ska vara beredd på att det är ett väldigt lugnt tempo i hela filmen. Men vansinnigt fin!
(alla bilder ovan är från Julias blogg)
Dreamers.
Först och främst kanske man ska säga att det här inte är en film som man kanske vill se tillsammans för sina föräldrar... Men runt omkring den erotiska handlingen finns ett otroligt vackert Paris, väldigt intressanta karaktärer och massa små underbara detaljer. Alla de tre är otroligt filmintresserade och de drar hela tiden paralleller till olika filmer. Då och då blandas deras liv med filmklipp från olika filmer. Theo och Isabelle iscensätter ibland filmer och om man inte kommer på vilken film det handlar om så måste man avlägga pant. Vad panten innebär får den andre bestämma.
Vad ska man mer säga? Jag gillade den här filmen, verkligen. Men jag tror inte att alla skulle uppskatta den här filmen. Men den passar nog de som romantiserar Paris under slutet av 60-talet som inte har något emot lite speciella relationer mellan syskon....
The usual suspects.
Memento.
Och idag kan man väl säga att jag fick något nytt. Jag såg nämligen Memento och den här filmen utspelar sig baklänges så att säga. Det handlar om Leornard (Guy Pearce) som efter en olycka inte längre har något korttidsminne. Han försöker leta reda på den person som han tror har mördat hans fru, men eftersom han inte kan skapa nya minnen så blir det här en aning komplicerat. Med hjälp av polaroidbilder och genom att tatuera in information på sin egen kropp kommer han däremot ganska långt.
Hela idén till filmen är nog det som är mest intressant, och den är himla spännande på många ställen. Men ändå tycker jag att något fattas för att den här filmen ska vara en riktig kanonrulle. Trots den grymma idén, att man blir ganska mind-fuckad och att allt runt omkring är fina fisken, så är det som att iallafall jag skulle vilja ha något mer av den här filmen för att den skulle vara en fullpoängare. Och jag känner att det här var en sjukt galet dålig recension av d en här filmen.... Men se den om ni gillar smarta thrillers.
Léon the professional.
I morse såg jag en helt helt helt fantastisk film! Jag måste nog faktiskt säga att det är en av de bästa filmerna jag någonsin har sett. Léon heter filmen och den handlar om en liten tjej som heter Mathilda (Nathalie Portman) som får hela sin familj mördad. Hon lyckas dock komma undan och flyr hem till sin granne - Léon (Jean Reno) - som är en yrkesmördare. Nästan det enda Léon bryr sig om är hans krukväxt och att få en liten flicka på halsen förändrar hans liv och vardag helt. Att hon dessutom vill lära sig bli en yrkesmördare samt påstår att hon är kär i honom gör ju inte saken sämre.
Filmen skildrar deras vardag som motsatsen till att vara vardaglig och allt är verkligen perfekt. Perfekt miljöer, en perfekt story och sist men inte minst perfekt skådespeleri. Nathalie Portman var 13 år när den här filmen spelades in och jag har nog aldrig - och kommer nog aldrig igen - sett någon som spelar så fruktansvärt bra vid den åldern. Hon är verkligen helt sagolikt duktig, det är så man får rysningar. De andra skådespelarna liksaså. Det är så man får rysningar.
Jag kan faktiskt inte komma på en enda dålig sak med den här filmen. Den är ett sant mästerverk.
Fanny och Alexander - långa versionen.
Så fort jag har bett min pappa om ett filmtips har han sagt Fanny och Alexander, ända sedan jag var sisådär sju-åtta år. Det ledde istället för att jag skulle bli intresserad av att vilja se den till att jag vägrade se den under flera flera år. Nu i helgen gav jag upp. Och det var nog det bästa jag någonsin gett upp. Herregud vilken bra film alltså!
I 5 h och 43 minuter var jag helt uppslukad över den här fantastiska filmen som verkligen har allt. Fantastiska karaktärer, fantastiska miljöer, en handling som behandlar det mesta livet handlar om, och sista delen av filmen gör en lite förvirrad - fast på ett bra sätt. Kanske är jag så tagen av den här filmen just för att det är den första Bergman-filmen jag sett. Jag är nog lite kär.
Och visst kan jag förstå att det finns en förkortad variant av den här filmen, men det är ändå inte så att jag någon gång funderar på att spola förbi något i filmen. Det var inget som kändes onödigt. Det enda som jag kanske har lite svårt för i den här filmen är att jag tycker att vissa repliker leveras på ett lite teater-aktigt sätt. Då och då känns det mer som om man sitter och kollar på en pjäs än en film. Personligen tycker jag att en film ska vara en film, och jag har svårt för när det mixas. Men annars är den här filmen ett mästerverk.
Mulholland Drive.
Filmen börjar med att en tjej (Laura Harring) sitter i en bil och blir pistolhotad. Då kraschar bilen och den här tjejen överlever, fast hon förlorar minnet. Hon hittar hem till en random tjej, Betty (Naomi Watts), och morgonen därpå träffas de. Dessa tjejer känner inte varandra men tillsammans börjar de utforska vem tjejen med det förlorade minnet, som kallar sig för Betty, egentligen är.
Filmen är stundvis nagelbitande spännade och för det mesta fattar man ingenting. Hela historien är nämligen inte så enkel som jag i ovanstående stycke verkar få den att låta. När slutet kommer sitter man som ett stort frågetecken och vet varken ut eller in. Vad hände egentligen?
Min pappa hade berättat lite om filmen för mig innan jag såg den. Saker som att man måste se den flera gånger för att förstå den. Kanske var det därför som jag trodde att filmen skulle vara helt annorlunda än mot hur den var. Och jag tycker min påhittade version var bättre. Det gjorde att jag blev lite besviken på filmen, men självklart var det inte filmens fel utan mitt eget. Jag borde kunna vara mer öppensinnad när jag ser filmer. Kanske borde jag även se den här filmen fler gånger för att faktiskt förstå den. Men det är helt klart en väldigt sevärd film som får hjärnan att snurra några varv snabbare (fast hjärnan snurrar iof inte...). Den får en svag fyra. Den hade kanske fått högre om jag faktiskt hade fattat filmen.
The imaginarium of Doctor Parnassus.
När den här filmen kom ut så var det en sån där film som jag kände att jag bara MÅSTE se! Den verkade så där härligt konstig, och sen var det ju Heath Ledgers sista film och allt. Sen blev det inte så att jag såg den, och därför bestämde jag och Karin att vi skulle hyra den och se den. Och vad ska man säga? Jag vet verklilgen inte vad jag tycker om den här filmen.
Vissa delar är riktigt härliga. Lily Cole är underbart söt, vissa detaljer är magiska och det är lite som att titta in i någons fantasi... Men det håller inte riktigt. Handligen är rörig, det är lite för mycket animerat (och inte 100% bra gjort) och det känns som att de har försökt att göra allting lite för konstigt. Dessutom tycker jag att de flesta skådespelarna överspelar lite. Det känns inte på riktigt.
Delarna då Heath Ledger ersattes har de dock fått till ganska bra, och det känns inte onaturligt. Men på något sätt känns det ändå som att de fått kämpa lite för att helt få ihop historien. Något som märks.
Filmen är lite som en dröm där det inte hänger ihop men det känns som att de inte riktigt gjort det fullt ut. Om de verkligen hade gjort det som en drömlik LSD-upplevelse i nedtonade färger a la Alice i Underlandet (boken) med personliga specialeffekter tror jag att jag hade gillat den här filmen mer. Nu känns det bara som att de inte går hela vägen och försöken att vara konstiga känns bara allmänt krystade. Men den får ändå en svag 3:a.
Toy Story 3.
Det handlar om leksakerna från de tidigare filmerna, men problemet nu är att deras ägare Andy har "blivit stor" och ska åka till college. Leksakerna hamnar då på ett dagis, där de blir placerade på småbarnsavdelningen där alla barn leker otroligt våldsamt. Leksaker dör där inne. De försöker då planera sin flykt därifrån.
Som alltid när jag ser "barnfilmer" nu förtiden blir jag alltid förvånad över att det är en sådan vuxen humor i filmerna, och Toy Story 3 är verkligen inget undantag. Det finns nästan inte ett skämt eller en replik som det känns som att ett barn till fullt skulle förstå. Kanske har det alltid varit så, även när jag var liten, men då uppfattade man inte denna "vuxna" humor. För även om manuset enligt mig är anpassat mer för vuxna så är handlingen ganska typiskt Disney/Pixar/barnfilm där gulliga, välbekanta leksaker med stor personlighet ger sig ut i den stora farliga okända världen och upptäcker att det bästa alltid är att vara tillsammans. Men lite moralkaka får man väl räkna med när det handlar om en amerikansk barnfilm? Men det blir ändå aldrig för mycket av den smaken. Det är en helt underbar film!
Jules et Jim.
Idag såg jag på den här filmen. En helt underbar fransk 60-tals-film som bara är helt urmysig! Det är ett triangeldrama mellan de bästa vännerna Jules och Jim och och en tjej som heter Catherine. Den är äkta, full med detaljer och med en historia som egentligen är helt konstig men det känns aldrig konstigt för den är så bra! Fattar ni vad jag menar? Det kanske inte är den bästa filmen jag sätt i hela mitt liv, men den är helt klart otroligt fin! Se den!
The Wrestler.
Dagens film blev the Wrestler, tillsammans med den underbara Karin. Mickey Rourke spelar där den föredetta wrestlingstjärnan Randy Robinson som efter sin glansperiod på 80-talet nu inte kan betala hyran, hans dotter vägrar prata med honom, och han försörjer sig som lagerarbetare. Förutom då han då och då är med i en wrestlingmatch.
Mickey Rourke fullkomligt strålar i rollen som den ensamma machokillen som innerst inne är en stor teddybjörn som bara längtar efter en mening i sitt liv. Den meningen blir dessa enstaka - fruktansvärt våldsamma - wrestlingmatcher där han har en hel publik som skriker som dårar efter honom. En match blir dock för mycket. En sjukhusvistelse och en by-pass operation senare får Randy rådet att sluta upp med wrestling helt. Det hålet som fylldes av wrestling ekar nu tomt och han upptäcker hur ensam han egentligen är, inte ens hans lilla granne har tid att spela nintento med honom. Han spenderar sina kvällar på en strippkväll där han försöker få kontakt med strippan Cassidy (Marisa Tomei) och efter en tid växer det sig fram någon form av vänskap mellan de. Hon fortsätter däremot att tänka sig honom som en kund, något som tar hårt.
The Wrestler rycker verkligen med mig, ändå ut i fingerspetsarna. De råa wrestlingscenerna får mig att vilja blunda hårt, den otroligt vackra gestaltningen av den ensamma Randy får mitt hjärta att gråta lite och slutet lämnar frågor som inte går att besvara. Att filmen dessutom delvis handlar om Mickey Rourkes eget liv gör mig alldeles överväldigad.
Det enda jag mer kan säga är, SE DEN!
No country for old men.
Och visst finns det mycket som är bra i No Country for Old Men. Skådespeleriet ligger på toppklass, det är vackert foto, intressanta karaktärer, och då och då är det så spännande att man sitter och biter på naglarna. Men den var så fruktansvärt seg. Det var sällan jag såg en film som egentligen hade allt men som jag ändå tyckte var så fruktansvärt dålig. Det enda jag kan tänka att det beror på är bristen på handling. Det känns som att man under hela filmen sitter och vänta på att den ska komma igång, men det händer aldrig. Och ändå brukar jag vara en sån person som inte tycker att en film behöver så himla mycket handling.
Trots att suveräna skådespelare levererar genialiska repliker och bröderna cohens bildspråk är fantastiskt så tycker jag att den här filmen känns krystad. Hur den här filmen kunde få en Oscar för bästa film kan jag inte på något sätt förstå.
Darling.
Igår såg jag Johan Klings film Darling med hopp om att den kunde få mig att ändra åsikt om svensk film, eftersom väldigt många ändå verkar tycka den är bra. Men där gick jag bet. Även den här filmen bestod av en ångestladdad handling med halvtråkigt skådespeleri och en seghet som gör att mina tankar fladdrar iväg till allt möjligt annat.
Visst glimtar filmen till då och då, som när huvudkaraktären Eva (Michelle Meadows) går till arbetsförmedlingen och de frågar vilken a-kassa hon är med i. Och hon svarar "tjaa östermalms tror ja". Men den osympatiske Eva gör mig för det mesta bara irriterad. En karaktär som jag tyckte desto bättre om var Bernard (Michael Segerström) som trots att hans liv inte är det enklaste eller det lyckligaste möter alla problem med ett leende på läpparna. Trots att han för det mesta bara får skit så ger han inte upp hoppet. Han höjer filmen.
Men i slutändan känns det som att regissören Johan Kling mest vill visa på hur ytliga och osympatiska alla i generationen 20-30 åringar som hänger på Stureplan är, vilket i längden blir ganska tjatigt.
Withnail and I.
År: 1987
I morse bad jag min pappa välja ut en film som jag skulle se. Han valde Withnail and I med kommentaren att det här var den roligaste filmen någonsin. Den handlar om Withnail och Marwood som är två arbetslösa ungkarlar som dricker för mycket och bor i den svinigaste lägenheten i Camden Town på slutet av 60-talet. Dessa två åker sedan ut till den engelska landsbyggden och lånar den homosexuelle Uncle Montys stuga.
Egentligen har den här filmen ingen handling överhuvudtaget. Den skildrar två unga män och deras levnadsöden och det på ett väldigt humoristiskt sätt. Fast att säga att det är den roligaste film som någonsin gjorts kan jag nog inte göra. Jag tror att om man har "rätt" sorts humor för den här filmen så är den vansinnigt underhållande men det fanns ställen som även jag tyckte var vansinnigt roliga.
Det är en otroligt rolig dialog i hela filmen, som här när de pratar om att diska:
Withnail: Right, you fucker, I'm going to do the washing up!
Marwood: No, no, you can't. It's impossible, I swear it. I've looked into it. Listen to me, listen to me! There are things in there, there's a tea-bag growing! You haven't slept in sixty hours, you're in no state to tackle it. Wait till the morning, we'll go in together.
Withnail: This IS the morning. Stand aside!
Marwood: You don't understand. I think there may be something alive.
Withnail: What do you mean? a rat?
Marwood: It's possible, it's possible.
Withnail: Then the fucker will rue the day!
Trots att jag känner att jag kanske inte direkt har den sortens humor för att uppskatta den här filmen så tycker jag att den är klart sevrärd. Skildringen av två patetiska typer är unik och vissa scener är helt genialiska!
(det känns förresten som att alla filmer får en 4 i betyg... Konstigt...)
Trainspotting.
Trainspotting är en sådan film som innehåller det mesta av det jag värdesätter i en film. Den har intressanta karaktärer, råa miljöer och berättas på ett humoriskt men ändå fruktansvärt sätt. Ewan McGregor är helt fantastisk och jag tycker att det känns äkta på något sätt.
Det var svårt att skriva något vettigt om den här filmen... Det är nog en film som helt enkelt bara ska ses.
Inception
Jag tycker att det var lite av ett misstag att ha Leonardo diCaprio i huvudrollen, för hans uttryck och minspel i kombination med en handling där dröm och verklighet flyter ihop gör att det känns som man sett det tidigare; i Shutter Island. Toppa det med att båda filmerna innehåller minnen av hans döda fru. Med en helt annan skådespelare skulle den här filmen nog gett djupare avtryck. Nu blir det hela tiden en känsla av att "men har jag inte sett det här förut?" . Men filmen är trots detta en otroligt bra film och personligen tycker jag att den lämnar mig mer berörd än vad Shutter Island gjorde. Kanske beror det på att det i Shutter Island var ett "slutet system". Det som hände huvudpersonen där hände bara honom och det skulle aldrig kunna påverka mig. Inception lämnar mer frågor. Skulle det här kunna hända? Är det inte ibland som man sätter människor som varit vittne i ett brott i trans för man i sitt undermedvetna kan komma igår detaljer som ens medvetna jag inte snappat upp? Eller det kanske också bara är i film man gör det? Hur som helst så börjar i alla fall jag fundera lite på om det är så att jag också bara lever i en drömvärd, lite som det blev efter första gången jag såg the Matrix eller the Truman Show.
Summan av kardemumman är att jag tycker att idén i filmen är genialisk, men om jag hade varit regissör hade jag tagit bort lite av actionfilms-känslan och bytt ut diCaprio. Bra insatser från Joseph Gordon-Levitt och Ellen Page samt en grym historia gör ändå den här filmen till en himla bra film.